månadens böjda linje september

Efter flera dagar med funderingar och inre processer, en förkylning och några fina samtal, ramlade texten nedan ur mig och in i min skrivbok, i ett enda sjok här på eftermiddagen. Lättad till sinnet gick jag en promenad upp till Ramberget och njöt av solens lek bakom molnsjoken.                                                           Medan min spenatomelett fräste i stekpannan, spelade grannarna Elvis-hits på högsta volym för mig. Ett härligt minne dök upp under Are you lonesome tonight? En dag i tredje klass på väg hem från skolan med min kompis Tobias spelade vi den på min bandspelare, och jag berättade att jag ville spela upp den för Cilla, som jag var kär i. Vi blev faktiskt tillsammans ett tag, men låten fick hon aldrig höra från min bandspelare. 

 .  

Det finns ingen annan som kan berätta för dig att du gör tillräckligt. Du måste vända dig inåt och lyssna, ta dig tid att höra orden bortom alla experter, försäljare, politiker och sanningssägare. En röst som varken säger att du duger eller att du är förlorad. En röst som är bortom all dualism, som öppnar en plats i ditt sinne där frid kan slå rot. Där frågorna kan tystna och sluta tömma din kropp på livsenergi.                         

Det är så sällan frågorna får några svar, för det finns så lite att veta som betyder något. I vilan kan

handlingens gnista tändas, inte för att du ska eller borde, utan för att du född till det. Så mycket handling kommer ur brist och oro, har du ett val så låt din handling födas i tillit och glädje. Kommer ingen handling, inga svar, vänta lite till. Ha tålamod.                                                       

Om tankarna snurrar och oron växer, lämna ditt fängelse; dansa, sjung, vandra, andas, lek. Låt inte oron och tankarna slå rot i dig, skaka loss dem. Jämför dig inte med någon annan, det behövs inte en till likadan.